onderwijs ontwerpen

ONDERZOEKEN EN ONTWERPEN

Onderwijsvernieuwing onderzoeksmatig aanpakken: op basis van analyse en gebruik makend van de beste kennis die er is. Tegelijk eigen kracht en creativiteit gebruiken om onderwijs te ontwerpen waar we enthousiast van worden.

Onderzoek lijkt iets van universiteiten, van de wetenschap, een ver-van-mijn-bedshow. Niets is minder waar! Door jezelf uitgevoerd onderzoek in de eigen praktijk kan een leraar enorm helpen het eigen onderwijs te verbeteren, eigen vaardigheden te ontwikkelen. Afhankelijk van de vraag kunnen allerlei vormen van actieonderzoek ingezet worden om je eigen ontwikkeling, je  onderwijs in eigen handen te nemen. En als je dat samen doet met collega’s in een leergemeenschap wordt het nog interessanter.

In het begeleiden van allerlei vormen van praktijk-actieonderzoek heb ik een jarenlange ervaring. Hierbij staat altijd het verbeteren van de eigen onderwijspraktijk voorop. Dit soort ontwikkelingen vinden  bij voorkeur plaats in een kring, samen met anderen. De laatste jaren noemen we dat meestal een Professionele Leergemeenschap.

Doordacht in design
Design thinking is hip en vooral ook erg leuk om te doen. Daar word je blij van! Maar het moet wel goed gebeuren, anders zie je er – na die mooie werkdag – weinig van terug in de praktijk. Daarom moet een designaanpak goed voorbereid en begeleid worden: niet op elk moment in het proces ben je de designer. De designmethode van het Deense KAOSPILOT maakt dat ontwerpen ook tot duurzame verandering kunnen leiden.

Al ruim vijftien jaar heb ik ervaring met het opzetten en begeleiden van creatieve processen in net onderwijs, waarin ook plaats is voor reflectie en analyse, en voor de uitvoering: denken en doen. De kennismaking met de methode van KAOSPILOT heeft die ervaring enorm verdiept en verrijkt. In oktober 2019 heb ik in Aarhus het Master-Archer certificaat behaald, waarmee ik teams kan begeleiden in het ontwerpen van onderwijsprogramma’s en leeromgevingen met behulp van leerbogen.

Neem contact op om de mogelijkheden voor uw school te bespreken.